Facedeals-600x250

Facebook kortingen op basis van gezichtsherkenning, dit wordt steeds enger!

15 augustus 2012

Stel je voor je bent op een plek waar camera’s je herkennen en op basis van bijvoorbeeld je profiel je kortingen krijgt op producten die voor jou interessant zijn. Eng of ideaal? In de Verenigde Staten is men het concept van FaceDeals aan het testen waar je ongemerkt door camera’s herkent worden en op basis hiervan je kortingen krijgt aangeboden. Geef jij je privacy op voor kortingen?

Het concept gaat uit van het Facebook ‘like’ gedachtegoed waarbij, als de FaceDeal camera je herkent, je kortingen kunt krijgen mede op basis van je likes op Facebook. Het is nog een concept wat nu wel getest wordt. Voor zover ik weet is Facebook zelf hier niet bij betrokken. Facebook zelf is natuurlijk wel actief op dit gebied met hun aankoop van de organisatie Face.com. Een organisatie gespecialiseerd in gezichtsherkenning. Wat is de toekomst van de technologie als deze verbonden wordt met het internet en social media accounts?

We zien op dit moment technologische ontwikkelingen die marketing en adverteren naar een hoger level brengen. De grote uitdaging waar we nu voor staan is dat we technologische mogelijkheden vooral benutten om consumptie en manier van leven weer in balans te brengen met de aarde waarop we leven. Het grote gevaar wat ik nu zie ontstaan is dat we steeds beter worden in het ‘besturen en beinvloeden’ van het aankoopgedrag van mensen. Dit terwijl we ook in een tijdsgeest leven waarin marketing en adverteren in toenemende mate onder druk staan. Net als consumeren. De uitdaging is dus dat we technologie gebruiken om balans terug te brengen en de mens en haar planeet meer centraal te stellen in plaats van marketing en economische groei.

Wat vinden jullie van Facedeals?

Leave a Comment